دسته‌بندی نشده

دلایل تعویض لوله کشی شوفاژ

بوتان حافظ

انسداد لوله به دلیل زنگ زدگی:

همانطور که در بالا ذکر شد، لوله های فلزی تمایل بسیار بالایی با ایجاد واکنش با اکسیژن آب را دارند، و نتیجه این واکش تولید اکسید آهن است که با گذشت زمان حجم آن روز به روز بیشتر شده و در نهایت سبب مسدود شدن لوله ها می شود.

زنگ زدگی

عدم انتقال گرما به شکل یکنواخت:

گاهی بعد از مدتی استفاده از رادیاتور شوفاژ، میزان حرارت دهی در آن ها به شکل متناسب نیست، به این صورت که شوفاژهای نزدیک تر به پکیج گرم تر بوده، ولی شوفاژهایی که در فاصله بیشتری از پکیج نصب شده اند، حرارت کمتری دارند.

یکی از دلایل بروز این مشکل می تواند رسوب گرفتن لوله های فلزی به دلیل سختی موجود در آب و در نتیجه مسدود شدن مسیر جریان آب در لوله های دورتر از پکیج باشد.

نشتی و یا ترکیدگی لوله های شوفاژ:

نشتی در لوله های شوفاژ می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید که یکی از آنها به دلیل استفاده از لوله های پلاستیکی در لوله کشی شوفاژ است.

حتی اگر لوله های پلاستیکی از نوع پلیمری هم باشند، این لوله ها به دلیل جنس مواد تشکیل دهنده خود مقاومت پایینی در برابر دمای بالاتر از ۶۰ درجه را دارند و در نتیجه بعد از مدتی دچار نشتی خواهند شد.

دلیل دیگر نشتی در لوله های شوفاژ، نحوه خواباندن لوله ها در ساختمان است. یعنی اگر لوله ها رادر لوله کشی شوفاژ در کف ساختمان قرار دهیم، به دلیل فشار بالای مصالح و ضعیف شدن فیتینگ ها لوله دچار نشتی و یا ترک خوردگی خواهد شد.

نشتی و یا ترکیدگی

ترک خوردگی لوله های شوفاژ به علت یخ زدگی نیز شکل دیگری از بروز مشکل در لوله کشی شوفاژ با استفاده از لوله های فلزی است. مگر اینکه برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در فصول سرد سال آنها را به بهترین شکل عایق کاری کرد.

در هر دو صورت، نشتی لوله های شوفاژ به صورت لکه های زرد بر روی دیوار و یا برجسته شدن دیوار خودش را نشان خواهد داد.

استفاده طولانی مدت از لوله ها و در واقع فرسوده شدن آنها:

 هر لوله ای یک دوره زمانی خاص برای بازدهی دارد و استفاده طولانی مدت از لوله های فلزی و یا پلیمری حتی در صورت نصب اصولی و جلوگیری از زنگ زدگی و یخ زدگی، بعد از مدتی سبب فرسوده شدن آن ها می شود و راهی جز تعویض لوله کشی برای ما باقی نمی ماند.

ولی این مشکل در مورد استفاده از لوله های پنج لایه صدق نمی کند و شما می توانید تا بیش از پنجاه سال از لوله کشی شوفاژ با لوله های ۵ لایه بدون بروز هیچ مشکلی بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *