دسته‌بندی نشده

لوله کشی شوفاژ

بوتان حافظ

با گذر زمان و مشاهده برخی مشکلات در سیستم حرارت مرکزی، نیاز به تعویض لوله کشی شوفاژ امری اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

شوفاژ

در حال حاضر استفاده از شوفاژ به عنوان منبع حرارتی برای گرم کردن محیط تقریباً در بسیاری از ساختمان ها وجود دارد.

شوفاژ در واقع یک وسیله برای انتقال گرمای ایجاد شده در موتورخانه و یا پکیج به محیط اطراف آن می باشد. رادیاتور شوفاژ دیواری در انواع رادیاتور پنلی، رادیاتور پره ای، رادیاتور قرنیزی و رادیاتور شیشه ای وجود دارند.

 فرسوده شدن سیستم لوله کشی شوفاژ و نیاز به تعویض آن ممکن است در هر ساختمانی ایجاد شود. از آنجا که یکی از دلایل اقدام به تعویض لوله کشی شوفاژ به جنس لوله های به کار رفته در سیستم مربوط می شود.

ما در ادامه ابتدا انواع لوله قابل استفاده در سیستم رادیاتور شوفاژ را بررسی کرده و سپس به نحوه تعویض این سیستم خواهیم پرداخت.

انواع لوله قابل استفاده در لوله کشی شوفاژ

برای انجام لوله کشی شوفاژ می توان از سه نوع لوله استفاده نمود: لوله فلزی، لوله پلیمری و لوله پنج لایه.

لوله فلزی:

لوله های فلزی اغلب از جنس آهنی هستند و استفاده از این لوله ها به دلیل سنگینی، نحوه نصب جوشی، زنگ زدگی و رسوب لوله در مدت استفاده و همچنین هزینه بالا برای حفظ و نگهداری در حال حاضر کمتر صورت می گیرد.

لوله فلزی

لوله پلیمری:

استفاده از لوله های پلیمری که ترکیبی از لوله های پلاستیکی هستند، بعد از مشاهده اثرات نامطلوب از به کار بردن لوله های فلزی در سیستم لوله کشی شوفاژ رواج پیدا کرد.

این لوله ها در ایران به نام لوله سفید و لوله سبز شهرت دارد. لوله سفید و سبز به دلیل خاصیت ضد رسوب گیری و زنگ زدگی، در اوایل استفاده در سیستم لوله کشی شوفاژ بسیار محبوب شدند.

لوله پلیمری

علاوه بر این قیمت تمام شده این لوله در مقایسه با لوله های فلزی بسیار کمتر است و برای نصب آب به دلیل سبکی و حمل آسان نیاز به زحمت فراوان نیست.

لوله پنج لایه:

لوله های پلیمری بر خلاف آنچه که انتظار می رفت نتوانستند در سیستم گرمایشی پاسخ گوی تمام نیازهای یک سیستم کارآمد باشند و تنها دلیل این مشکل دمای بالای آب در حال گردش در سیستم گرمایشی و عدم مقاومت این لوله ها در دمای بالاتر از ۶۰ درجه بود.

بعد از این اتفاق بود که نوع کار آمدتر این لوله ها یعنی لوله های پنج لایه تهیه و تولید شدند. این لوله ها تمام خصوصیات مورد نظر در انتقال آب گرم در سیستم گرمایش ساختمان را دارا هستند.

لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه علاوه بر این بسیار سبک، انعطاف پذیر، باصرفه و مقاوم در برابر زنگ زدگی و رسوب و نشتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *