دسته‌بندی نشده

پمپ آب خانگی

بوتان حافظ

پمپ های خانگی در گروه پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند. از پمپ آب خانگی به منظور افزایش فشار آب در مصارف مسکونی استفاده می شود. این مصارف می تواند شامل تقویت فشار آب خانگی و یا آبیاری و باغبانی در ابعاد کوچک باشد. الکتروپمپ خانگی می تواند برای یک واحد مسکونی به صورت مجزا یا چندین واحد به صورت مشترک استفاده شود. پمپ به تنهایی برای مصارف مسکونی قابل استفاده نیست و حتما باید از یک سیستم کنترلی برای قطع و وصل و یا تنظیم دور الکتروموتور پمپ استفاده کرد. این سیستم کنترلی می تواند شامل ست کنترل پمپ (اتوماتیک دیجیتال پمپ)، پرشر سوئیچ (اتوماتیک مکانیکی پمپ) و یا اینورتر باشد. به منظور جلوگیری از نوسان جریان و کاهش استهلاک پمپ و مصرف برق از منبع انبساط در مسیر خروجی پمپ استفاده می شود.

پمپ خانگی بی صدا

الکتروپمپ های خانگی ساده دارای یک صدای طبیعی در حدود ۶۰ تا ۷۰ دسیبل (شبیه به صدای جاروبرقی یا آبمیوه گیری) می باشند که این صدا ناشی از کارکرد موتور الکتریکی آن ها است. برخی از کمپانی های بزرگ نظیر گراندفوس و داب موفق به ساخت پمپ هایی با سطح صدای پایین تر شده اند که در بازار تحت عنوان پمپ خانگی بی صدا یا سایلنت نامیده می شوند. این پمپ ها در شرایط کارکرد عادی دارای سطح صدای ۴۵ تا ۵۵ دسیبل می باشند.

الکتروموتور در پمپ خانگی بی صدا غالبا توسط مایع در گردش خنک می شود که یکی از اصلی ترین دلایل  کاهش صدای آنها نیز می باشد. علت صدای زیاد پمپ های خانگی می تواند از خرابی بلبرینگ ها یا عدم استفاده از لرزه گیر و اجرای غیر اصولی لوله کشی می تواند باشد.

پمپ خانگی بی صدا
پمپ خانگی بی صدا

محل نصب پمپ آب در ساختمان

محل نصب پمپ باید به گونه ای باشد که علاوه بر تهویه مناسب در مقابل نفوذ گرد و غبار و رطوبت و یا تابش نور خورشید محافظت شود. با توجه به صدای ناشی از کارکرد پمپ توصیه می شود که پمپ آب خانگی در فضایی بیرون از واحد مسکونی مانند موتورخانه نصب شود. اگر مجبور به نصب پمپ داخل واحد مسکونی می باشید بهتر است از فضای بالکن یا تراس برای این کار استفاده شود. توجه شود از نصب پمپ در فضاهایی همچون حمام و سرویس بهداشتی که احتمال پاشش آب و یا نفوذ رطوبت در الکتروموتور وجود دارد اکیدا خودداری شود. لازم به ذکر است که نصب پمپ قبل از کنتور آب مجاز نیست.

نصب پمپ آب خانگی
محل نصب پمپ آب در ساختمان

طریقه نصب پمپ آب خانگی

مطابق با قوانین درج شده در مبحث ۱۶ نظام مهندسی اتصال مستقیم پمپ به شبکه لوله کشی شهری ممنوع می باشد و قبل از پمپ باید حتما از یک مخزن ذخیره آب استفاده شود. ظرفیت مخزن به ازای هر واحد مسکونی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته می شود. برای جلوگیری از افت راندمان پمپ و ایجاد پدیده کاویتاسیون بهتر است لوله ورودی یک سایز از کانکشن ورودی به پمپ بزرگتر باشد و تا فاصله نیم متری هم از زانویی استفاده نشود. قبل از ورودی پمپ و یا در خروجی پمپ قبل از پرشر سوئیچ و منبع انبساط از یک شیر یک طرفه استفاده شود.

برای سهولت در تعمیر و نگهداری پمپ توصیه می شود حتما از دو عدد شیر کشویی در ورودی و خروجی پمپ و طراحی مسیر بای پس استفاده شود. جعبه ترمینال یا جعبه برق پمپ از پاشش آب و یا نفوذ رطوبت باید محافظت شود. توصیه می شود حتما در پمپ های تک فاز از محافظ برق و در پمپ های سه فاز از تابلو برق استاندارد به منظور جلوگیری از آسیب به پمپ استفاده شود. بخش طریقه نصب پمپ آب خانگی همواره در حال تکمیل سازی می باشد. برای اطلاع از آخرین تغییرات در هفته های آینده مجددا به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *